måndag 30 november 2009

Paraplylik 26


Datum: 30 november 2009
Plats: Rosendalsgatan

4 kommentarer:

  1. Du har en hemlig beundrare.
    http://annannan.wordpress.com/2010/03/21/paraplylik-i-porto/

    SvaraRadera
  2. Aha, en hittills obesökt blogg!
    Konstigt, inte vet man med sig att man har lagt märke till en massa döda paraplyer överallt. Och det har man väl inte heller då, för dom tycks ju vara rikligt förekommande. Fast kanske mer i regniga västkustska trakter än i torra inländska.
    Mest förvånad blir man ju ändå över att flera av liken verkar så väl bevarade. Är dom verkligen uttjänta? Har nån bara snott ett för att ha på vägen hem och sen slängt det, ungefär som man snor en cykel hem från krogen och lämnar den i diket? Eller är det ett sofistikerat bytessystem där man kan plocka upp ett paraply som nån annan lämnat just när man själv behöver det?
    Vad heter det när döda paraplyer stelt sticker upp ur en papperskorg till ledsamt beskådande, som på lit de parade? Parapluie de parade?

    SvaraRadera
  3. Nische: Nämen, har jag inte visat vägen hit ordentligt förut?

    Paraplyer är en förbrukningsvara på ett helt annat sätt här än på andra ställen där jag har bott. Jag hade glömt det när jag önskade mig ett i julklapp och det var svårt att hitta något däruppe där de ju inte säljs under vintersäsongen. Här både används de mer, tycks det mig, blir fler på grund av högre befolkningstäthet och blåser sönder på en gång.

    Och jo, jag undrar också ibland om liken verkligen är riktigt döda, men med paraplyer är det ju så förrädiskt att de kan se hela ut i hopfällt läge, trots att de är helt värdelösa som regnskydd. Haha, parapluie de parade!

    SvaraRadera